Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport 2019

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Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (2019)

 

Communiqué de presse.

 

 La Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport 2019 avec éléments de carrosserie en fibres naturelles

 

Plus puissante, plus rapide et plus durable sur circuit

 

Stuttgart. Trois ans après la sortie de la première Cayman GT4 Clubsport, Porsche dévoile son successeur :

La nouvelle 718 Cayman GT4 Clubsport représente un développement conséquent du modèle à succès de Weissach.

Pour la première fois, le coupé à moteur central presque standard est disponible en deux versions départ usine:

– Le modèle «Trackday» pour les pilotes de course amateurs ambitieux

– La variante «Compétition» pour les courses automobiles nationales et internationales.

 

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (2019)

 

 

Lors du développement de la nouvelle 718 Cayman GT4 Clubsport, l’accent a été mis non seulement sur l’amélioration de la motricité, mais également sur l’utilisation durable des matières premières.

La 718 Cayman GT4 Clubsport est la première voiture de course de série à posséder des parties de carrosserie en matériau composite à base de fibres naturelles.

Les portes du conducteur et du passager et l’aileron arrière sont constitués d’un mélange de fibres organiques, provenant principalement de sous-produits agricoles tels que les fibres de lin ou de chanvre et présentent des propriétés similaires à la fibre de carbone en termes de poids et de rigidité.

La 718 GT4 Clubsport est propulsée par un moteur six cylindres à plat de 3,8 litres développant 313 kW (425 ch).

Par rapport à son prédécesseur, cela représente une augmentation des puissance de 40 ch.

La transmission de la puissance aux roues arrière s’effectue via une boîte de vitesses à double embrayage à six vitesses et blocage de différentiel mécanique de l’essieu arrière.

La suspension avant à jambe de force vient de son grand frère 911 GT3 Cup.

Le système de freinage de course est composé de disques de frein en acier de 380 millimètres de diamètre.

D’un poids de 1.320 kilogrammes, la 718 Cayman GT4 Clubsport, livrée départ usine avec une cage de sécurité soudée, un siège baquet de course ainsi qu’un harnais à six points, est un véritable poids plume.

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (2019)

 

 

La version de base «Trackday» s’adresse aux pilotes amateurs qui souhaitent participer à des événements privés sur piste et dans les clubs sportifs sans efforts et dépenses trop importants.

Le véhicule comporte une configuration d’amortisseur fixe.

Les systèmes d’assistance ABS, ESC et de contrôle de traction assurent une tenue en main à la limite et peuvent être désactivés.

Le système de climatisation, une trappe de secours dans le toit, un extincteur portatif et une pile à combustible de sécurité FT3 de 80 litres sont également livrés.

Le véhicule non homologué pour la route, peut être réparé dans tous les centres Porsche.

Le «Trackday» du 718 Cayman GT4 Clubsport coûte 134.000 euros plus TVA.

Le modèle «Compétition» comprend une série de détails pertinents pour la course.

Les amortisseurs peuvent être ajustés en trois niveaux.

Le réservoir de carburant de sécurité d’une capacité de 115 litres convient aux événements longue distance.

Grâce à un système de balance de freinage, le biais de la balance peut être ajusté à l’infini entre les essieux avant et arrière.

Un système de vérin pneumatique intégré garantit des arrêts rapides dans les stands.

Le volant de course à dégagement rapide adopté à partir de la 911 GT3 R assure toute une gamme d’options de réglage adaptées aux besoins de chaque conducteur.

Un système d’extinction automatique d’incendie ajoute une autre caractéristique de sécurité pour le circuit.

La 718 Cayman GT4 Clubsport «compétition» est proposée au prix de 157.000 euros plus TVA.

«La nouvelle Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport possède bien plus d’ADN de la course que son prédécesseur, a déclaré Fritz Enzinger, responsable du sport automobile chez Porsche.

«La puissance du moteur a considérablement augmenté.

Dans le même temps, nous avons pu augmenter les appuis et le poste de pilotage est maintenant encore mieux adapté aux besoins des conducteurs.

Je suis convaincu que nous pouvons nous appuyer sur les excellents chiffres de vente du prédécesseur, pour lequel nous avons livré 421 voitures. »

Les deux versions peuvent être commandées immédiatement et seront livrées aux équipes et aux pilotes du monde entier à partir de février 2019.

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (2019)

 

 

Description technique (en anglais) Porsche Cayman 718 GT4 Clubsport (Type 982) 

Concept
• Single-seater, near-standard production-based race car, not road homologated

Engine
• Aluminium six-cylinder mid-positioned boxer engine with rigid mounting
• 3,800 cc; stroke 77.5 mm, bore 102 mm
• Max. power: 313 kW (425 hp) at 7,500 rpm
• Max. rpm: 7,800 rpm
• Max. torque: 425 Nm at 6,600 rpm
• Compression ratio: 12.5:1
• Racing optimised water cooling with thermal management for engine and gearbox
• Four-valve technology with adjustable camshaft phasing and variable valve timing VarioCam Plus
• Fuel quality: Super Plus unleaded, minimum 98 octane
• Racing optimised electronic engine management (Continental SDI 9)
• Integrated dry sump lubrication
• 100-cell metal catalytic converter complying with DMSB specifications

Transmission
• Rear wheel drive
• 6-speed PDK gearbox with rigid suspension and electronic control unit optimised for racing
• Reinforced dual mass flywheel
• Internal pressure oil lubrication with active oil cooling
• Differential lock optimised for racing

Bodywork
• Lightweight body in aluminium-steel composite construction
• Welded-in roll cage, certified according to FIA Art. 277
• Front bonnet with quick release fasteners
• Rear hood with quick release fasteners
• Fixed rear wing with “swan neck” mount made of natural-fibre composite materials, including the sideblades, black aluminium wing supports with integrated carbon fibre Gurney flap
• Driver and co-driver doors of natural-fibre composite materials
• Roof including escape hatch, certified according to FIA Art. 275a
• Recaro race bucket seat with longitudinal adjustment and padding system, adjustable to the individual needs of the drivers (in accordance with FIA Standard 8862/2009 – the latest FIA requirements)
• Three-piston air jack system (“Competition”)
• Pre-installed mounting points for three-piston air jack system (“Trackday”)
• Provision for safety net
• FIA-certified towing loops, front and rear
• Motorsport centre console with enhanced functionality and adapted usability
• Six-point safety harness
• 115-litre FT3 safety fuel cell with “Fuel Cut Off” safety valve complying with FIA regulations (“Competition”)
• 80-litre FT3 safety fuel cell with “Fuel Cut Off” safety valve complying with FIA regulations (“Trackday”)

Suspension
Front axle:
• MacPherson suspension strut, adjustable in height, camber and track
• Forged suspension links: optimised stiffness, double shear mounting, high-performance spherical bearings
• 5-bolt wheel hubs
• Racing 3-way shock absorbers with rebound and 2-stage compression adjustment, high and low speed (“Competition”)
• Fixed shock absorbers (“Trackday”)
• Electromechanical power steering with variable steering ratio
• Anti-roll bar, 3-hole design

Rear axle:
• MacPherson suspension strut, adjustable in height, camber and track
• Forged suspension links: optimised stiffness, double shear mounting, high-performance spherical bearings
• 5-bolt wheel hubs
• Racing 3-way shock absorbers with rebound and 2-stage compression adjustment, high and low speed (“Competition”)
• Fixed shock absorbers (“Trackday”)
• Adjustable blade-type anti-roll bar

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (2019)

 

 

Brake system
Front axle:
• Aluminium, mono-bloc six-piston racing callipers with “Anti Knock Back” piston springs
• Steel brake discs, multi-piece, ventilated and grooved, 380 mm diameter
• Racing brake pads
• Brake balance adjustment via a balance bar system (“Competition”)
• Brake booster (“Trackday”)

Rear axle:
• Aluminium, mono-bloc four-piston racing callipers with “Anti Knock Back” piston springs
• Steel brake discs, multi-piece, ventilated and grooved, 380 mm diameter
• Racing brake pads
• Brake balance adjustment via a balance bar system (“Competition”)
• Brake booster (“Trackday”)

Electrics
• COSWORTH instrument cluster ICD with integrated data logger
• Upgraded fault diagnosis with PIWIS motorsport tester
• Porsche Track Precision Race App
• Integrated lap trigger via GPS signal
• Electronic throttle system
• Lightweight lithium-ion (LiFePo) battery, 60 Ah, leak-proof, mounted in passenger footwell (“Competition”)
• Battery 12 V, 70 Ah (AGM), leak-proof, mounted in passenger footwell (“Trackday”)
• Emergency cut-off switch in cockpit and outside left of the windscreen
• Driving stability system PSM (Porsche Stability Management) with ABS, traction Control (TC) and Electronic Stability Control (ESC), able to be completely deactivated
• Tyre pressure monitoring system (TPMS)
• Central fire extinguishing system in accordance with FIA regulations (“Competition”)
• Handheld fire extinguisher (“Trackday”)
• Air conditioning
• Electric wing mirror adjustment
• Multifunctional CFRP motorsport steering wheel with pit speed limiter and quick release coupling (“Competition”)
• Multifunctional motorsport steering wheel with pit speed limiter (“Trackday”)
• Centre console with map switch to adjust the ABS, ESC, TC and switch between preset tyre circumferences

Weight/dimensions
• Total weight: 1,320 kg
• Total length: 4,456 mm
• Total width: 1,778 mm
• Total height: 1,238 mm
• Wheelbase: 2,456 mm

Rims/Tyres
Front axle:
• One-piece light-alloy forged wheels in new weight-optimised rim design, 9J x 18 offset 28 with 5-bolt mounting
• Delivered with Michelin transportation tyres, dimension: 25/64-18
• Michelin slick/wet tyres, dimension: 25/64-18

Rear axle:
• One-piece light-alloy forged wheel in new weight-optimised rim design, 10.5J x 18.5 offset 53 with 5-bolt mounting
• Delivered with Michelin transportation tyres, dimension: 27/68-18
• Michelin slick/wet tyres, dimension: 27/68-18

Colours
• Water-based paint
• Exterior: white C9A
• Interior: white filler-coat, without lacquer

Delivery
Starting in February 2019

 

Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport (2019)

 

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