Première voor de nieuwe Subaru XV op het autosalon van Genève

Gepubliceerd: 14.03.2017

Persmededeling.

 

Subaru XV 2017


Wereld Première van de volledig nieuwe Subaru XV tijdens de Geneva International Motor Show 2017

 

+  Het nieuwe Subaru Global Platform: de veiligheid, het rijcomfort en de wendbaarheid

    enorm verbeterd

+ De nieuw ontwikkelde 2.0 liter Boxer krachtbron met directe injectie en het

   Symmetrische AWD Systeem zijn standaard op alle modellen

+ De X-Mode verbetert de wegligging van het Symmetrical AWD-systeem, waardoor ook

   de SUV eigenschappen nog intenser worden.

+ Ruige en sportieve stijl van de Subaru XV, in de lijn van Subaru’s DYNAMIC x SOLID

   design filosofie terwijl zowel de binnen- als de buitenafwerking nog verbeterd zijn.

+ Standaard EyeSight driver assist technologie*1 resulteert in buitengewone preventieve

   veiligheid

 

Subaru XV 2017

 

Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), de constructeur van Subaru automobiles, heeft de gloednieuwe Subaru XV*2 (Europese specificaties) tijdens de 2017 Geneva International Motor Show onthuld.

 

De Subaru XV is een cross-over SUV met een compacte carrosserie, de kwaliteiten van een SUV dankzij het Symmetrical AWD-systeem van Subaru en tevens een ruige en sportieve stijl. De wagen is bijzonder veelzijdig en komt zowel tot zijn recht in de stad als op onverharde wegen. De eerste facelift sinds de lancering in 2012 houdt onder meer het gebruik van volledig vernieuwde Subaru Global Platform in, wat maakt dat de stijfheid en de sterkte van de carrosserie en het chassis gevoelig verbeterd zijn. De nieuwe Subaru XV is uiteraard ook uitgerust met de Pre-Collision Safety technologie. Ook de wegligging en het rijcomfort werden nog gevoelig verbeterd, terwijl ook het unieke design van Subaru XV nog meer in het oog springt. Ook weg van de veel bereden wegen onderscheidt de nieuwe Subaru XV zich als geen ander. Dit model is de eerste Europese lancering die kadert in het Prominence 2020*3 of middellange termijn managementvisie van het bedrijf, een visie die “enjoyment and peace of mind” voor de klanten garandeert.

 

Het bedrijf maakt de Japanse specificaties van het model bekend op 8 maart*4 en toont de US Crosstrek versie tijdens de New York International Auto Show in april.

*1: Standaard voor de Europese markt

*2: “Crosstrek” voor de Noord-Amerikaanse markten.

*3: Aangekondigd in mei 2014

*4: 8 maart, 11AM in Japan

 

Subaru XV 2017

 

Belangrijkste kenmerken van de gloednieuwe Subaru XV (Europese specificaties.)


■ Ruig, maar ook sportief karakter nog verbeterd door de Subaru Design Language en

   Signature Functionalities

 

Het unieke design van de Subaru XV, met het zo kenmerkende ruige en sportieve karakter van de wagen, vindt zijn oorsprong uiteraard in de DYNAMIC x SOLID design filosofie van het bedrijf. Verder valt de verbeterde functionaliteit op, alsmede de hoge kwaliteitsafwerking van zowel de binnen- als de buitenzijde van de wagen.

 

Buitenzijde

 

+ De sportieve lage en brede voorkant is kenmerkend voor Subaru, net als de driedimensionale structuur die uit de zeshoekige voorzijde ontspringt. Samen met havikachtige voorlichten symboliseren ze de typische identiteit van Subaru. De voorzijde van de wagen is ook het startpunt van een dynamische lijn die via de zijkanten naar de achterzijde loopt, waarbij ieder element opgaat in een solide vorm. De typische vorm van de zeshoekige gril en de afwerking van de matzwarte voorbumper, leggen de nadruk op de functionaliteit van een SUV en het ruige karakter van de Subaru XV.

+ Het dynamische design van de Subaru komt tot uiting door de duidelijke en karaktervolle buiging van het voorste spatbord naar de deurpanelen, maar ook door de lijn die vol energie van het onderste deurpaneel naar de achterzijde doorloopt. De krachtig uitstekende wielkasten drukken de betrouwbaarheid van de Subaru All-Wheel Drive uit. De matzwarte sierstrips die van de voorbumper doorlopen via de wielkasten en de zijdorpels naar de achterbumper, creëren een dynamische vorm die het pure plezier van een cross-over tot leven brengt.

+ De achterste lichtblokken hebben hetzelfde motief als de voorlichten en geven uiting aan dezelfde Wide & Low stance als vooraan. De smallere achterzijde, geaccentueerd door de achterlichten en de krachtig ogende silhouette, benadrukt het sportieve design, terwijl de zwarte dakspoiler en de matzwarte sierstrips op de voorbumper het ruige karakter versterken. Dit contrast onderstreept de polyvalentie van de Subaru XV.

+ Het nieuwe model van Subaru koppelt de traditionele filosofie van het merk wat betreft aerodynamica en visie aan een vooruitstrevende vormgeving.

+ De nieuw ontworpen aluminium velgen versterken de sportiviteit van de Subaru XV, waarbij het casual en ruige karakter nog meer in de verf wordt gezet.

+ “Cool Gray Khaki” en “Sunshine Orange” zijn nieuwe levendige en solide kleuren. Beide gaan perfect samen met de matzwarte sierstrips, waarbij het actieve en functionele imago van de Subaru XV verder wordt versterkt.

 

Binnenzijde

 

+ De combinatie van een sportief en vooruitstrevend design en het hoogstaand ontwerp

   resulteert in een binnenzijde die uitmuntend voor zijn categorie is.

+ Het ruime design vloeit door het instrumentenpaneel naar de deuren en zorgt voor een

   gevoel van verfijning.

+ De verbeterde structuur van de zetels is er op gericht om de inzittenden nog meer

   comfort te bieden, een comfortniveau dat het niveau van de klasse ver overstijgt. De

   grijze zetels verstevigen het actieve karakter van het model.

+ In het centrum van het instrumentenpaneel is er een 8.0-inch Touch screen voor het

   infotainment systeem, dat met smartphones kan worden verbonden.

+  De gedetailleerde oranje stiknaden op het instrumentenpaneel dragen bij tot een

    gevoel van kwaliteit terwijl ze eens te meer het actieve karakter van het model in de

    verf zetten.

+ In het verlengde van het verbeterde design van de binnenzijde van de wagen, zijn de

   traditionele vaste waarden van Subaru nog verder versterkt, met onder meer een

   excellente zichtbaarheid rondom, een opvallende ruimte binnenin en een grote

   laadruimte.

+ Het nieuw ontworpen stuurwiel biedt een beter rijgevoelen en een betere interactie

   tijdens het sturen.

 

■ Verbeterde dynamische rijkwaliteiten et nog betere capaciteiten op moeilijke

   ondergrond

 

De nieuwe Subaru XV biedt een aantal verbeteringen die een nog beter dynamisch rijgevoelen verzekeren, waardoor de bestuurder geniet van een veiligheid en comfort. Op basis van een doorgedreven en precieze analyse van de feedback van de stuurinrichting en de pedalen, de wegligging, trillingen, het geluid en andere elementen die bestuurders ervaren, resulteert de setup van de XV in een dynamische kwaliteit die ongezien is voor het segment. Anderzijds zijn de rijkwaliteiten op een slechte ondergrond, essentieel voor een SUV, nog verbeterd en dat op verschillende vlakken.

 

Subaru XV 2017

 

Carrosserie en Chassis

 

+ Het nieuwe platform verhoogt de stijfheid gevoelig, voor zowel de carrosserie als het chassis (70% tot 100% in vergelijking met de huidige modellen), het biedt ingrijpende verbeteringen van de ophanging, en resulteert in een lager zwaartepunt, wat maakt dat de XV beschikt over een nog meer nauwkeurige en reactieve stuurinrichting. De bestuurder beheerst de wagen zo perfect. Het uitvlakken van onnodige bewegingen resulteert in een superieure stabiliteit in de rechte lijn en in de bochten, terwijl de rijhoogte van 220 mm is behouden gebleven.

 

+ Dankzij een geoptimaliseerde frame-architectuur en een sterkere cohesie van de onderdelen, biedt het nieuwe platform een toegenomen torsiestijfheid van 70% in vergelijking met de huidige modellen. De resonantie en de distorsie worden over de hele carrosserie verdeeld, wat de trillingen in stuur, bodem en zetels gevoelig verminderd. Het rijcomfort bereikt zo een ongezien niveau voor het segment.

 

+ Het nieuwe platform verhoogt de stijfheid van de verankeringspunten van de ophanging, wat maakt dat de ophanging nog meer bewegingen absorbeert, zonder evenwel de kwaliteiten van de carrosserie in het gedrang te brengen. Dat resulteert in een aangenaam en comfortabel rijgedrag. Door de stabilisatorstang rechtstreeks aan de carrosserie te bevestigen, vermindert de rolbeweging van de wagen tot 50% in vergelijking met de huidige modellen.

 

+ De verhouding van de versnellingsbak zijn van 14:1 naar 13:1 geëvolueerd, in vergelijking met de huidige modellen, wat de nieuwe Subaru XV nog aangenamer tijdens het rijden maakt.

 

+ Active Torque Vectoring verbetert het sturen en draaien van de wagen.

 

+ Electronic parking brake biedt nog meer gebruikscomfort.

 

AWD overbrenging

 

+ Bovenop het unieke Symmetrical AWD systeem van Subaru, is de nieuwe Subaru XV ook uitgerust met X-mode, wat het dynamische rijgedrag op slechte wegen nog verbetert door geoptimaliseerde controle over motor, transmissie, remmen en andere systemen op gladde ondergrond. Bij uitdagende afdalingen aan lage snelheid geeft de Hill Descent Control vertrouwen aan de bestuurder.

 

Krachtbron

 

+ Om en bij de 80% van de onderdelen van de FB 2.0-liter directe injectie boxermotor

   uit de nieuwe Subaru XV zijn volledig vernieuwd in vergelijking met de voorgaande

   atmosferische motoren, wat resulteert in meer vermogen en minder verbruik.

+ De lichtere Lineartronic, met een verbeterde verhouding, zorgt voor sterkere

   acceleratie en een verminderd verbruik. Naast de volledig automatische modus, biedt

   de Subaru XV ook een manuele modus met zeven verhoudingen, wat maakt dat de

   bestuurder naar wens versnelt.

+ Geluid en trillingen zijn gevoelig verminderd voor wat betreft de motor en de

   overbrenging, met als gevolg een meer sereen en dynamisch rijgevoelen.

 

■ Veiligheid van wereldklasse

 

De prestaties van Subaru inzake veiligheid worden continu hoog aangeschreven door externe organisaties. De nieuwe Subaru XV integreert nieuwe technologie om zijn veiligheid nog verder te verbeteren, inclusief het nieuwe platform en het preventieve veiligheidssysteem.

 

Actieve veiligheid

 

+ Het nieuwe platform heeft een zwaartepunt dat 5 mm lager is dan het huidige model. In combinatie met de enorme verbetering op vlak van rigiditeit en de evolutie van de ophanging, resulteert het lagere zwaartepunt in een rijgedrag bij uitwijkmanoeuvres vergelijkbaar met een zeer sportieve wagen.

 

Passieve veiligheid

 

+ Dankzij de structuur van het chassis, dat efficiënter de energie absorbeert bij een aanrijding, en de versterkte carrosserie uit versterkt staal met hoge weerstand, is de absorptiecapaciteit bij een impact 40% hoger dan bij de huidige modellen.

 

Preventieve veiligheid

 

+ De EyeSight technologie van Subaru behoort tot de standaard uitrusting en verzekert

   een bijzonder hoog niveau van preventieve veiligheid. Deze gelauwerde technologie

   assisteert de bestuurder met toepassingen als Pre-Collision Braking Control, Adaptive

   Cruise Control en Lane Keep Assist function.

+ Het nieuwe High Beam Assist maakt gebruik van een monoculaire camera en hiermee

   past lichtintensiteit van de koplampen zich automatisch aan de omstandigheden aan.

+ De Steering Responsive Headlights bewegen van rechts naar links en omgekeerd bij

   het insturen van een bocht of op een kruispunt om de rijrichting te verlichten. De

   Subaru XV combineert twee lichttechnologieën waardoor de zichtbaarheid ’s nachts

   gevoelig toeneemt en de EyeSight technologie nog beter functioneert.

+ De Subaru Rear Vehicle Detection versterkt ook de preventieve veiligheid, door een

   combinatie van blind spot detection, lane change assistance en reversing assistance.

 

Subaru XV 2017

 

Voornaamste specificaties van de nieuwe Subaru XV (tentoongesteld model Geneva Motor show)

 

Lengte4,465 mm
Breedte1,800 mm
Hoogte1,615 mm *4
Wielbasis
2,665 mm
Minimum bodemvrijheid 220 mm
Motor

 FB20 type 2.0-liter, DOHC, Horizontaal geplaatst, 4-cilinder,

Directe injectie, atmosferisch

Cilinderinhoud 1.995cc
Boring 84 mm
Slag90mm
 Maximum vermogen 115 kW (156 pk)
Maximum koppel196 Nm (20.0kgfm)
TransmissieLineartronic*5
Aandrijving Symmetrical AWD
Banden 225/55 R18
Aantal zitplaatsen
5

*4: zonder dakrail: 1,595 mm

*5: Continuously variable transmission (CVT) met volledige elektronische controle

Beschikbaar in