Acht decennia grote auto’s van Opel op Techno Classica

Gepubliceerd: 31.03.2017

De zwaargewichten van Opel zetten koers naar de 29ste Techno Classica in Essen, waar Opel Classic en de enthousiaste leden van Alt Opel IG (club van vintage Opel-eigenaars) de grote auto’s van vroeger en nu uit Rüsselsheim zullen tentoonstellen.

 

Opel Insignia Grand Sport - 80 years


De grote auto’s van Opel kunnen zich al verheugen op de schijnwerpers van de Techno Classica in Essen, net zoals 80 jaar geleden in Rüsselsheim.

 

Ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van Adam Opel AG op 17 februari 1937 stelde het bedrijf twee visionaire nieuwkomers voor: de Admiral en de Super 6.

 

Opel Super 6 - 1937

 

Beide auto’s waren uitgerust met moderne motortechnologie, namelijk zescilinder lijnmotoren met respectievelijk een cilinderinhoud van 3,6 en 2,5 liter en een vermogen van 75 pk en 55 pk. De Admiral was de eerste in een reeks luxemodellen die veertig jaar lang op de markt zouden blijven.

 

 

Opel Admiral - 1937

 

De Super 6 effende de weg voor de populaire Kapitän uit 1938.

 

Opel Kapitän - 1939

 

Tien jaar later rolde de eerste naoorlogse Kapitän van de band en dankzij het economische wonder kende het model een bliksemcarrière. De Kapitän was een van de bestverkochte zescilinders in Duitsland en werd ook internationaal een bestseller, want 60 procent van alle Kapitäns was voor de export bedoeld.

 

Opel Kapitän - 09/11/1956

 

Een belangrijke rol in het succesverhaal speelt de Kapitän van 9 november 1956, die eveneens in Essen te zien zal zijn. Omdat het de twee miljoenste Opel ooit was, werd zijn dak goud gelakt en kreeg hij 24-karaats vergulde decoratieve elementen. Opel was de eerste autofabrikant in Duitsland én Europa die de mijlpaal van twee miljoen exemplaren overschreed.

 

In 1964 werd de topklasse van Opel volledig herwerkt. De Kapitän, Admiral en Diplomat werden de ‘Grote Drie’ genoemd en voor het eerst in zijn geschiedenis bood Opel V8‑motoren aan. De rangorde in de premiumklasse werd bepaald door de uitrusting en de motor.

 

De Kapitän en Admiral hadden oorspronkelijk Opels beproefde 100 pk sterke 2,6‑liter zescilindermotor, terwijl de motor van de Diplomat rechtstreeks uit de Verenigde Staten kwam. Het vlaggenschip van de KAD-reeks was uitgerust met een 4,6-liter V8 met 190 pk.

 

Opel Insignia Grand Sport - 80 years

 

Vanaf de lente van 1965 waren de Kapitän en de Admiral ook verkrijgbaar met de 4,6-liter V8-motor en de automatische versnellingsbak van de Diplomat.

 

Tot op vandaag genieten de Kapitän en de Admiral V8 een speciale status: van de Kapitän werden maar 113 exemplaren gebouwd en van de Admiral slechts 622 stuks.

 

Opel Diplomat - 1967

 

In 1969 kwam er een grondig herziene versie van de tweede KAD-reeks, waarbij de modellen in alle opzichten groeiden. De Kapitän was opnieuw het instapmodel, met een zescilinder lijnmotor van 2,8 liter en een vermogen van 132 pk. Daarboven positioneerde zich de comfortabele Admiral die 145 pk leverde in de variant 2800 S en 165 pk als Admiral 2800 E. De topmotor was de 5,4-liter V8 met 230 pk, die standaard was in de Diplomat.

 

Opel Monza - 1978

 

Veertig jaar na het debuut van de Admiral bracht het bedrijf een nieuwe grote Opel op de markt. Vanaf 1977 was de Senator het speerpunt van het modelaanbod. De Senator en zijn broer Monza coupé waren de eerste Opels met een onafhankelijke achterophanging en ruimtebesparende miniblok-schroefveren.

 

Opel Insignia Grand Sport - 80 years

 

Nog vier decennia later, tachtig jaar na de Admiral, de nieuwe Opel Insignia Grand Sport maakt zijn debuut op de thuismarkt tijdens Techno Classica.

Beschikbaar in