De opgewaardeerde Mazda CX-5, anno 2017

Gepubliceerd: 16.03.2017

De instapprijs in België voor de nieuwe CX-5 bedraagt 24.990 €, inclusief voor het basismodel met voorwielaandrijving.  Voor de duurste uitvoering met voorwielaandrijving moet 35.890 € op tafel worden gelegd, terwijl de prijzen van de vierwiel aangedreven versies schommelen tussen 28.390 en 41.190 €.

 

Hierbij het gedeeltelijke persbericht.

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)


De volledig nieuwe Mazda CX-5

 

Mazda's nieuwe compacte SUV luidt een nieuwe generatie van Jinba Ittai in. Een loodzware opdracht, maar hij doet het schitterend.

 

De CX-5, die werd geïntroduceerd in 2012, was Mazda's eerste compacte SUV, het eerste model dat beschikte over het volledige aanbod aan SKYACTIV-technologie, en het eerste seriemodel dat uitpakte met Mazda's KODO - Soul of Motion-designthema. Het zou spoedig Mazda's bestseller in Europa worden.

 

In feite is de CX-5 goed voor een kwart van alle Mazda's die wereldwijd worden verkocht, en ondanks het feit dat hij het oudste model is in het gamma, is hij nog altijd Europa's favoriet. Met de volledig nieuwe CX-5 wilde Mazda de sterke punten verbeteren van een voertuig dat tot nu toe al meer dan honderd prijzen in de wacht heeft gesleept, door de standaard voor compacte SUV's te herdefiniëren en tegelijk het Jinba Ittai-karakter van de auto in harmonie te brengen met menselijke gevoeligheden.

 

Het intuïtieve karakter van de nieuwe CX-5 schittert in de 'heads-up'-cockpit, waar alle belangrijke functies zijn ontworpen voor gebruik met zo weinig mogelijk inspanning. Zo is het voertuig nu bijvoorbeeld verkrijgbaar met een op de voorruit geprojecteerde head-updisplay, een functie die in deze klasse alleen in premiummodellen te vinden is, en een centraal scherm boven op het dashboard voor een betere zichtbaarheid. Dankzij de nodige inspanningen om de rol-, wind- en motorgeluiden te verminderen kunnen de inzittenden rustig praten. Het verfijnde design en uitstekende vakmanschap ronden de relaxte en chique interieursfeer af.

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

Kwaliteitservaring

 

Wat het koetswerk betreft, gaf de volledig nieuwe CX-5 de KODO-vormen van de vorige generatie een minimalistische make-over door niet-essentiële onderdelen weg te laten. Het motto van 'geraffineerde ruwheid' voor het nieuwe model onderstreept een stevig, imposant SUV-postuur met een grotere spoorbreedte, naar achteren geplaatste A-stijlen en een lagere dak- en gordellijn. Het thema wordt doorgetrokken in het ruime interieur met strakke maar toch ruwe lijnen die horizontaal naar buiten vloeien vanaf het stuurwiel.

 

De nieuwe CX-5 doet een beroep op hetzelfde verfijnde en alom geprezen gamma van lichte SKYACTIV-aandrijflijnen en -onderstellen als de vorige generatie, maar nu met nog meer reactievermogen en doeltreffendheid. Samen met innovaties die het rijgedrag en de veiligheid verbeteren, zoals G-Vectoring Control, doen ze precies wat de bestuurder vraagt en bieden ze onmiddellijk vertrouwen en voldoening, terwijl ze alle inzittenden laten delen in Jinba Ittai - de auto als een verlengstuk van de bestuurder.

 

Met zijn verrijkte premiumkwaliteit, intuïtieve functionaliteit en uitmuntende reactievermogen is de volledig nieuwe Mazda CX-5 een klasse boven de rest van het Europese compacte SUV-segment verheven.

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

De Mazda CX-5: een generatie van succes

 

• 2011: De Mazda CX-5 maakt zijn werelddebuut op het internationale autosalon van Frankfurt. De productie van het nieuwe model, gebaseerd op het Mazda MINAGI-concept dat eerder dat jaar was onthuld in Genève, gaat in Japan van start in november.

 

• 2012: De start van de CX-5-verkoop lanceert een heel nieuwe generatie van Mazda's met het volledige scala van SKYACTIV-technologie en KODO - Soul of Motion-design.

 

• 2013: De productiecapaciteit van de CX-5 wordt met 20% verhoogd omdat de vraag hoger uitvalt dan verwacht; de compacte SUV wordt Mazda's best verkochte model in vele markten.

 

• 2015: De totale productie overschrijdt 1.000.000 exemplaren.

 

• 2016: De totale verkoop in 120 landen over de hele wereld overschrijdt 1,5 miljoen stuks in december.

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

In het kort : de volledig nieuwe Mazda CX-5

 

Exterieur

 

• Een korter (5 mm) en lager (35 mm) koetswerk met een 5 mm grotere spoorbreedte achteraan draagt bij tot een zelfverzekerd postuur

 

• 'Verfijnde ruwheid': een look met een krachtige, waardige elegantie

 

­- kenmerkende vleugels die zich uitstrekken van onder de slanke ledkoplampen en het sportieve driedimensionale radiatorrooster, benadrukken de breedte van de nieuwe CX-5

­- stevig postuur en vloeiende flanken geaccentueerd door de 35 mm naar achteren geplaatste A-stijlen, een lagere dak- en gordellijn, slanke ledmistlampen en achterlichtblokken

­-zijdelingse karakterlijnaccenten tot een minimum beperkt, met nadruk op de overgangen tussen oppervlakken in een expressie van beweging, waardoor het voertuig langer lijkt

 

• Kleinere buitenspiegels verbeteren het zicht en de stroomlijn, nu met een automatische wegklapfunctie*

 

• Aluminium velgen verkrijgbaar in Gun Metallic (19 duim) en Dark Silver (17 duim); stalen 17-duimvelgen eveneens beschikbaar

 

• Soul Red Crystal, een nieuwe premium koetswerklak met een bijzonder levendige en dieprode, robijnachtige transparantie

­- kleurenrijkdom dankzij een sterk verzadigd pigment voor de doorschijnende laag, met extra diepte dankzij speciale lichtabsorberende vlokken en helderheid dankzij gelijkmatige aluminium vlokken in de reflecterende laag

­-  zo evolueert Mazda's Takuminuri-laktechnologie met de unieke drielagige structuur die ook wordt gebruikt voor andere premiumkleuren, zoals Soul Red en Machine Grey

­- ook beschikbaar in acht andere koetswerkkleuren: Machine Grey, Sonic Silver, Titanium Flash, Eternal Blue, Deep Crystal Blue, Jet Black, Snowflake White Pearl en Arctic White

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

Interieur

 

• Het 'verfijnde ruwheid'-thema wordt doorgetrokken naar het interieur, met een harmonie tussen spanning en ontspanning die de robuustheid van een SUV verzoent met een onberispelijke afwerkingskwaliteit

 

• Het mensgerichte ontwerp verhoogt de Jinba Ittai-ervaring voor alle inzittenden, van het gevoel van de verschillende texturen tot de stevigheid van de fijn afgestelde deuren

 

• Knusse cockpit met een smaakvolle en strakke inrichting:

­- elementen zoals de roosters van de klimaatregeling en het sierpaneel vloeien horizontaal naar buiten van het stuurwiel naar de deurbekleding

­- 'metal wood'*-sierelementen verzoenen kracht met warmte

 

• Het luchtige interieur heeft een hogere middenconsole en een strakke look, terwijl het grotere zonnedak het ruimtegevoel versterkt

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

• Stoelen ontworpen om vermoeidheid te verlichten, zelfs tijdens lange reizen

­- voorstoelen voor meer comfort en minder trillingen, met dikkere kussens, extra lenden- en schoudersteun en hoogwaardig urethaanschuim in de rugleuningen

­- 10-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel* met geheugenfunctie inclusief overeenkomstige instellingen voor head-updisplay

­- (met geheugeninstelling voor elke keyless entry-bediening)

­- verstelbare achterstoelen nu met verwarming* evenals een middenarmsteun met bekerhouders en USB-oplaadpoorten

 

• Bekleding omvat leder (zwart met bruine/grijze stiksels of puur wit met beige stiksels) en effen zwarte stof*

 

• Elektrische achterklep met afstandsbediening* voor toegang tot een grotere kofferruimte (506 liter)** met extra opbergvak onder de koffervloer

­- standaard 40/20/40 neerklapbare achterbankleuning voor de grootst mogelijke flexibiliteit

­- laadruimte uitbreidbaar tot maximaal 1.620 liter met de achterbank neergeklapt

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

Comfort, functionaliteit en uitrusting

 

• Ergonomisch 'heads-up cockpit'-ontwerp met alle belangrijke bedieningselementen gepositioneerd als een verlengstuk van het lichaam van de bestuurder

­- verhoogde middenconsole met schakelpook die hoger staat dan in het vorige model (selectiehendel automaat 60 mm en manuele versnellingspook 40 mm hoger)

 

• Twee types van Active Driving Display verkrijgbaar*, voorzien van een nieuwe full-color, op de voorruit geprojecteerde head-updisplay, samen met een 'panel unit'

­- scherm verdeeld in zones met informatie over de rijomgeving (bijvoorbeeld navigatieroute) en de voertuigstatus (bijvoorbeeld snelheid); ook weergave van verkeersborden voor voertuigen met Traffic Sign Recognition

­- voorruitsysteem beschikt over een groter schermoppervlak

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

• centraal WVGA-scherm van 7 duim* op het dashboard, om de neerwaartse kijkhoek te verkleinen van 23° tot 15° en dus ook de oogbeweging van de bestuurder te beperken

­- eerste Mazda met een display die gebruik maakt van optische verlijming van het lcd- en het aanraakscherm, voor minder lichtreflectie en een betere leesbaarheid

 

• Nieuw high-definition lcd-kleurenscherm van 4,6 duim voor de multi-informatieweergave rechts van het instrumentenpaneel met drie wijzerplaten, voorzien van een herziene lay-out voor een snellere herkenning

 

• Nieuw stuurwiel met geoptimaliseerde lay-out, afgeslankt airbagdeksel en kleinere, beter in de hand liggende horizontale spaken met geïntegreerde verwarming*

 

• MZD Connect* ondersteunt Bluetooth®-connectiviteit voor handsfree telefoonbediening, Aha™ by HARMAN voor de communicatiefuncties, waaronder Twitter en andere webcontent, en het geïntegreerde navigatiesysteem

 

• BOSE®-audiosysteem met 10 luidsprekers*, evenals AudioPilot™2-geluidscompensatie en Centerpoint®2-signaalverwerking voor een evenwichtige high-end sound in het interieur, dankzij onder andere 25 mm-tweeters in de A-stijlen en een hertekende basbox met een 130 mm-woofer onder het bagagecompartiment

 

• Extra bergruimte, met bijvoorbeeld een grotere consolebak voorin (met stopcontact en USB-poorten), geoptimaliseerd handschoenkastje, verstelbare bekerhouders voorin, en grotere opbergvakken in de deuren en op de rugleuningen

 

• Optionele ruitenwisserontdooiing vooraan* - een primeur voor Mazda - en standaard koplampsproeiers

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

Onderstel & koetswerk

 

• De SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS-aandrijftechnologie omvat op de volledig nieuwe CX-5 G-Vectoring Control (GVC), dat het motorkoppel subtiel aanpast om G-krachten uit te vlakken, de belasting op elk wiel te optimaliseren en de bandengrip te verbeteren

­- vergroot het reactievermogen en de stabiliteit van het voertuig - met name voor SUV's, die met hun hogere zwaartepunt meer vatbaar zijn voor laterale krachten - en verbetert tegelijk het comfort van de passagiers door zijwaartse bewegingen in te dijken

 

• Verkrijgbaar met zuinige voorwielaandrijving of i-ACTIV-vierwielaandrijving, die gebruikmaakt van 27 aparte sensoren om de input van de bestuurder en veranderende wegomstandigheden te controleren, en continu de koppelverdeling naar de wielen optimaliseert

­- automatisch on-demand-systeem zonder handmatige tussenkomsten voor een optimale Jinba Ittai-rijervaring

- tandemkogellagersysteem reduceert aanzienlijk slip en weerstand

­- maakt gebruik van speciale synthetische olie om lage viscositeit te behouden, zelfs bij extreem lage temperaturen, en zo energieverliezen te beperken

 

• SKYACTIV-onderstel aangepast voor een beter reactievermogen en een verfijnder rijgedrag

­- maakt gebruik van stijve stuurkoppelingen om de respons op de stuurinput te verbeteren, met een herziene structuur om trillingen te onderdrukken

­- verbeterde ophangings- en stuurkenmerken van de McPherson-veerpoten vooraan en de multilinkarchitectuur achteraan, voor een meer lineaire respons, een beheerst bochtengedrag en een merkbaar soepeler algemeen rijgedrag

­- antiblokkeerremsysteem op de vier wielen (4W-ABS) opgewaardeerd om te beantwoorden aan de geëvolueerde ophanging met een meer gecontroleerd remgedrag en kortere remwegen

­- nieuwe auto-hold-functie houdt de auto in positie, zelfs na het loslaten van het rempedaal

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

• SKYACTIV-koetswerk biedt een beter compromis tussen veiligheid, gewicht en stijfheid (en dus rijgedrag) dankzij meer lichtgewichtstaal met hoge treksterkte en dikkere en/of stijvere materialen op strategische plaatsen, zoals de voeten van de A-stijlen, tussenschotbalk, behuizingen van de ophanging, onderkant van het dashboard en beugels

­- torsiestijfheid meer dan 15% hoger dan in de huidige CX-5, wat resulteert in een betere respons van het koetswerk op stuurbewegingen

 

• NVH verlaagd voor een stiller interieur waarin inzittenden rustig kunnen communiceren; weg-, wind- en rolgeluiden worden onderdrukt door:

­- betere vormgeving (bijvoorbeeld van de ophanging) om trillingen en resonantie te beperken

­- toevoeging van kit en verkleining van de koetswerknaden

­- meer aerodynamische vormen, met bijvoorbeeld gestroomlijnde A-stijlen, luchtstroomvriendelijke ruitenwissers en actieve luchtkleppen* onder aan het radiatorrooster

­- verlaging van de luchtweerstandscoëfficiënt met 6% ten opzichte van het vorige model

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

Aandrijflijnen

 

Mazda streefde met de volledig nieuwe CX-5 naar nog meer Jinba Ittai voor een compacte SUV die beter is afgestemd op bestuurdersgevoeligheden.

 

SKYACTIV-G-benzinemotoren vertonen acceleratiegedrag afgestemd op de gegeven situatie:

 

• voor een soepel, comfortabel vertrek bij langzaam wegrijden vanuit stilstand

 

• voor een betrouwbaar hernemingsvermogen bij het invoegen op een snelweg

 

• Mazda verzoent daarbij de voertuigrespons met de input van de bestuurder, voor voorspelbare voertuigen en zelfverzekerde bestuurders

 

• Atmosferische motoren met hoge compressie en directe injectie verkrijgbaar in twee cilinderinhoudsversies, allebei conform Euro 6

 

SKYACTIV-G 2.0

 

Blikvangers zijn onder andere:

 

• Ongeëvenaarde compressieverhouding van 14:1*, speciale zuigerholtes om koelverliezen te onderdrukken, een 4-2-1-uitlaat om de weerstand te verminderen, en nauwkeurige meergaatsinjectoren voor een zeer efficiënte verbranding

 

• Levert een onklopbare combinatie van prestaties (in het bijzonder bij lage en middelhoge toerentallen) en reële brandstofefficiëntie

 

• Levert 120 kW/163 pk bij 6.000 tr/min en 210 Nm koppel bij 4.000 tr/min (FWD) of 118 kW/160 pk bij 6.000 tr/min en 208 Nm bij 4.000 tr/min (AWD)**

 

Schone en zuinige SKYACTIV-D-diesels leveren enorm veel koppel met op menselijke gevoeligheden afgestemde versnellingen voor prestaties die gewoon goed voelen. Ze zijn ook opmerkelijk stil, met een aangenaam comfortabele sfeer voor iedereen in het interieur.

 

SKYACTIV-D 2.2

 

Blikvangers zijn onder andere:

 

• Ongeëvenaarde compressieverhouding van 14:1* en een variabele twin turbo

 

• Verkrijgbaar in twee vermogensversies, allebei conform Euro 6 zonder dure nabehandeling van uitlaatgassen

 

• High-Precision DE Boost Control voor een directere respons op gasinput door verbeterde controle van de turbodruk en aanpassingen aan de brandstofinjectie

 

• Natural Sound Smoother, dat de klopgeluiden in het 3,5 kHz-gebied (het meest hoorbaar in het interieur) beperkt met behulp van een demper in elke zuigerpen om de door de verticale beweging veroorzaakte trillingen te 'neutraliseren'

 

• Natural Sound Frequency Control, dat klopgeluiden op andere kritische frequentiegebieden voor diesels (1,3 kHz, 1,7 kHz en 2,5 kHz) onderdrukt door de motortiming te wijzigen om drukgolven te neutraliseren

 

• Verkrijgbaar in twee vermogensversies**:

 

­ 110 kW/150 pk bij 4.500 tr/min en 380 Nm koppel bij 1.800-2.600 tr/min

­ 129 kW/175 pk bij 4.500 tr/min en 420 Nm bij 2.000 tr/min

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

Automatische SKYACTIV-Drive-zesversnellingsbak, nu meer voorspelbaar dan ooit:

 

• Intuïtieve schakeltiming dankzij een nieuwe schakelcontroleregeling die anticipeert op de bedoelingen van de bestuurder, op basis van voertuigsnelheid, stand van het gaspedaal, motortoerental en andere factoren

 

• Behaalt een grotere stabiliteit in bochten en vermindert onnodige schakelovergangen bij het uitaccelereren voor nog soepeler rijgedrag

 

• Als primeur voor Mazda krijgen de dieselversies nu een soepele lock-updemper, die hun hoge koppel ondersteunt en tegelijk een stiller rijcomfort en een ruimer lock-upgebied mogelijk maakt, met een lager brandstofverbruik

 

Handgeschakelde SKYACTIV-MT-zesversnellingsbak, met een stijvere structuur en moeiteloze bediening:

 

• Hertekende behuizing aan de voet van de versnellingspook handhaaft stijfheid ondanks de hogere positie van de pook

 

• Behoudt de zeer korte MX-5-geïnspireerde schakelwegen, met een aangepaste positie van de pook om de bediening voor kleinere bestuurders te vergemakkelijken

 

• Dieselversies krijgen een nieuwe koppelbegrenzer om de snelheid van het koppelingspedaal te controleren, voor een betere respons op een snelle koppelingsactie en minder schokken bij een schakelfout

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

Veiligheid

 

Uitgerust met het volledige i-ACTIVSENSE-gamma van actieve- en 'pre-crash'-veiligheidstechnologie*

 

• Mazda Radar Cruise Control (MRCC) met stop-and-go-functie, een primeur voor Mazda met uitbreiding van de minimale werksnelheid tot 0 km/h. MRCC handhaaft automatisch een veilige afstand tot de voorligger

 

• Advanced Smart City Brake Support (Advanced SCBS) maakt gebruik van de nieuwe Forward Sensing Camera van de CX-5 om voertuigen, voetgangers en obstakels te detecteren en automatisch te remmen indien nodig. Het systeem werkt bij snelheden van 4 tot 80 km/h en beschikt nu over voetgangersherkenning vanaf 10 km/h (primeur voor CX-5). Het omvat Smart City Brake Support [Reverse] (SCBS R), dat obstakels achter de auto detecteert bij het achteruitrijden met snelheden van 2 tot 8 km/h

 

• Traffic Sign Recognition (TSR) maakt ook gebruik van de camera om verkeersborden (snelheidsbeperking en eenrichtingsverkeer) te 'lezen' en weer te geven in de head-updisplay (primeur voor CX-5)

 

• Adaptieve ledkoplampen (ALH) verbeteren het nachtzicht vanaf 40 km/h met automatische niet-verblindende grootlichten, breed stralende dimlichten (die een breder gezichtsveld bieden, bijvoorbeeld op kruispunten) en een 'snelwegmodus' (die de koplampen automatisch hoger laat schijnen bij hogere snelheden). De ledverlichting is nu opgesplitst in 12 in plaats van 4 onafhankelijk gestuurde blokken, die elk uitgeschakeld kunnen worden om het zicht van tegenliggers niet te belemmeren en tegelijk toch een schitterend zicht te handhaven

 

• De volledig nieuwe CX-5 neemt bestaande systemen van het vorige model over, waaronder Blind Spot Monitoring (BSM) met Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Smart Brake Support (SBS), Lane-Keep Assist System (LAS), Lane Departure Warning System (LDWS), Driver Attention Alert (DAA), Emergency Stop Signal (ESS), Hill Launch Assist (HLA), en natuurlijk vierwegs-ABS met EBD (elektronische remkrachtverdeling), EBA (remassistentie), DSC (dynamische stabiliteitscontrole) en TCS (tractiecontrolesysteem)

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

 

Passieve veiligheid

 

• Het uitzonderlijk stevige SKYACTIV-koetswerk is verder verbeterd om interieurvervorming bij een botsing te beperken door een betere verticale controle van de impactenergie

­

 

- sterkere maar lichtere materialen toegevoegd rond het interieur, waaronder 1180 MPa-staal met ultrahoge treksterkte voor de A-stijlen en 980 MPa-staal in de B-stijlen en dorpels

 

• Betere bescherming van voetgangers met een nieuwe structuur voor de beugel voor het bovenste gedeelte van het radiatorrooster om de hoofden van kinderen en benen van volwassenen beter te beschermen

 

Mazda CX-5 (Genève 2017)

Beschikbaar in